Helena Holmlund
Docent

Helena Holmlund är doktor i nationalekonomi och verksam vid IFAU. Helena disputerade 2006 vid Institutet för social forskning (SOFI), Stockholms universitet. 2006–2009 arbetade hon som forskare vid Centre for Economic Performance, London School of Economics. Hennes forskning är inriktad mot utbildningsekonomi och berör skolreformers och familjebakgrundens betydelse för elevers skolresultat och framtida livschanser. Helenas forskning har publicerats i ett flertal internationella tidskrifter.
Forskningsområden
Projekt och publikationer vid IFAU
På gång
- Läslyftets effekter på elevers läs- och skrivförmåga
- Kan utbildningspolitiken påverka sorteringen på äktenskapsmarknaden?
- Mammors och pappors betydelse för barns förmågor
- Att ta emot nyanlända elever - en utvärdering av Skolverkets riktade insatser för skolhuvudmän med många nyanlända
- Lärarkvalifikationer, skolkostnader och studieresultaten inom vuxenutbildningen
- Effekten av ökade incitament för höga betyg på elevers skolprestation
Rapporter
2021
- Barn och unga under coronapandemin
- Läs- och skrivutvecklande undervisning i den svenska grundskolan
- Kulturell bakgrund och könsskillnader i studieresultat
- Etniskt blandad skola och framtida sociala interaktioner mellan personer med olika etnisk bakgrund
2020
- Jämlikhet i möjligheter och utfall i den svenska skolan
- Vad kan den nationalekonomiska forskningen lära oss om framgångsfaktorer i skolan?