Arbetsgivarnas rekryteringsbeteende

Författare: Erika Ekström, Och

Sammanfattning av Rapport 2001:3

I rådande högkonjunktur kommer det ofta signaler om att vissa branscher har rekryteringssvårigheter och brist på arbetskraft. Under senare år har ett antal undersökningar genomförts med varierande resultat vad gäller rekryteringsproblemets omfattning. I följande uppsats undersöks arbetsgivarnas rekryteringsbeteende, orsaker till arbetskraftsbrist, samt hantering och effekter av bristen. Till skillnad från tidigare studier baseras resultaten på ett representativt urval av arbetsgivare.

Resultaten visar att arbetsgivarna främst använder informella kanaler då man vill nyanställa; man tillfrågar bl a anställda om tänkbara kandidater eller får spontana tips från olika personer. Privat arbetsförmedling används i tämligen liten omfattning. Stor betydelse läggs vid att rekryteringskanaler ger sökande med rätt kompetens och kort rekryteringstid.

Tre av tio arbetsgivare upplevde brist på arbetskraft vid undersökningstillfället. Den viktigaste orsaken var brist på kvalificerade sökande. Resultaten tyder på att arbetsgivarna delvis löste bristsituationen genom att utnyttja övertid och omfördela personal, men vissa arbetsgivare var ändå tvungna att minska produktion och service.

Forskningsområden