Erfarenheter av utbildningsreformen Kvalificerad yrkesutbildning: ett arbetsmarknadsperspektiv

Sammanfattning av Rapport 2004:2

Utbildningsreformen med Kvalificerad yrkesutbildning (KY) inleddes 1996 som en försöksverksamhet. Konceptet, som bygger på att utbildningsanordnare och näringsliv samverkar i syfte att utbilda arbetskraft inom yrkesområden med stor efterfrågan, permanentades år 2002 med en utbildningsvolym om cirka12 500 utbildningsplatser. Föreliggande studie bygger på tre uppföljande enkätundersökningar från år 1999, 2000 och 2001 och syftar bland annat till att analysera vilken utsträckning de drygt 5 400 medverkande arbetar, befinner sig i arbetslöshet eller studerar vidare inom högskolan. Ett vidare syfte är att studera vad de före detta studerande i efterhand anser om utbildningens förmåga att erbjuda kunskaper som efterfrågas i arbetslivet. Studien visar att drygt 80 % av respondenterna hade ett arbete efter avslutad utbildning och att närmare 80 % av dessa arbetade inom ett, för deras utbildning, relevant yrkesområde. Samtidigt anser drygt en tredjedel av de tillfrågade att den Kvalificerade yrkesutbildningen inte har bidragit till en bättre löneutveckling.