Föreställningar om praktik som åtgärd för invandrares integration och socialisation i arbetslivet

Författare: Elsie C Franzén, Och Lennart Johansson, Och

Sammanfattning av Rapport 2004:5

Praktik är en av de allra mest frekventa av de åtgärder som vidtas i syfte att underlätta invandrares och flyktingars integration på den svenska arbetsmarknaden. Den här studien fokuserar föreställningar om praktik i arbetslivet. Föreställningar styr i hög grad människors agerande och syftet har varit att göra en så bred kartläggning som möjligt av de föreställningar om praktik som finns hos de personer som invandrare och flyktingar kommer i kontakt med under sina första år i Sverige.

Resultaten visar att representanter för de fyra yrkesgrupper som de flesta nyanlända i Sverige möter kan ha ganska olika föreställningar om vad praktik i arbetslivet ska syfta till. Lärare företräder en utbildningsorienterad hållning, där praktik ses som ett komplement till språkinlärning. Socialarbetare och arbetsförmedlare är mer orienterade mot arbetsmarknaden och bland arbetsgivarna finns företrädare för såväl en allmänt ideell hållning som för en mer nyttoorienterad syn på saken.

Det visar sig att de praktikplatser som varit aktuella i den här studien representerar en ganska smal sektor av arbetsmarknaden och huvudsakligen arbeten med låga kvalifikationskrav. Praktiken står sällan i relation till de invandrades bakgrund och yrkeserfarenheter i hemlandet. Resultaten av denna studie är inte direkt generaliserbara till en större population men väcker frågor om vilka konsekvenser val av praktik i arbetslivet kan få. Leder okvalificerad praktik till en inlåsning i okvalificerade framtida jobb? Startar en etnisk segmentering av arbetsmarknaden redan på praktikstadiet?