Hur påverkar gymnasialt komvux löneinkomster och vidare studier?

Författare: Anders Stenberg, Och

Publicerad i: Arbetsmarknad och Arbetsliv 2008, vol. 14, nr 1, s. 51-64

Sammanfattning av Rapport 2007:7

I den här rapporten utvärderas sambandet mellan kurspoäng i gymnasiala kom­vuxstudier och årslöneinkomster. Analysen baseras på re­gisterdata om drygt 100 000 individer födda år 1970. Ungefär en tredjedel av dessa har någon gång varit registrerade i komvux och bland dem fortsatte drygt 40 procent till högre studier. Ett andra syfte är därför att undersöka om individer i högskolestudier med och utan kom­vux skiljer sig åt ifråga om sannolikheten att slutföra fyra års högskoleutbild­ning och/eller ifråga om löneinkomster efter slutförd högskole­utbildning. Resultaten vi­sar att kurspoäng som motsvarar ett års hel­tidsstudier vid komvux höjer årslö­neinkomsten med cirka fem pro­cent. De po­sitiva resul­taten drivs i första hand av äm­nen inom vård och datakunskap. Bland de som efter komvux fortsatte med hög­skolestudier skiljer sig inte årslöneinkomsterna mellan indivi­der med och utan komvux så länge de högre studi­erna omfattar minst två år. Kvinnor med komvux visade dock en lägre sanno­likhet än övriga att slutföra fyra års högre stu­dier.