Kommunernas styrning av skolan – skolplaner under 20 år

Författare: Katarina Galic, Och Carl Björvang, Och

Sammanfattning av Rapport 2015:8

Kommunaliseringen av den svenska skolan under 1990-talet innebar en ny roll­fördelning mellan stat och kommun. Staten skulle inte längre detaljstyra skolan, utan istället sätta upp övergripande mål. Kommunens nya roll var att bestämma hur målen skulle uppfyllas och anpassa skolverksamheten efter lokala förut­sättningar. I rapporten undersöker vi hur aktivt kommunerna utnyttjade denna nyvunna möjlighet till lokal styrning av skolan. Detta gör vi genom att studera det som var tänkt att fungera som kommunernas huvud­sakliga styrdokument: skolplanerna. Vi analyserar skolplaner från 18 kom­muner, ur sex storleks­grupper, mellan åren 1991 och 2009. Resultaten visar att kommunerna oavsett storlek i regel var passiva i sin styrning av skolorna genom skolplanerna i början av reformperioden. Mellan 1997 och 2001 började de större kommu­ner­na att bli alltmer aktiva, medan de mindre vanligtvis låg kvar på samma låga aktivitetsnivå under hela den undersökta tidsperioden.