Organisatoriska åtgärder på skolnivå till följd av lärarlegitimationsreformen

Författare: Magnus Frostenson, Och

Sammanfattning av Rapport 2015:3

Denna rapport identifierar organisatoriska åtgärder som följer av lärarlegitima­tionsreformen på skolnivå. Rapporten besvarar frågan om vilka organi­satoriska åtgärder med relevans för lärares arbetssituation som skolledningar vidtar med hänvisning till införandet av lärarlegitimation. Studien genomförs i gymnasie­skolan, dels via en enkät skickad till skolledare i samtliga svenska gymnasie­skolor, dels via en kvalitativ intervjustudie. Studien visar att kompe­tens­utvecklande insatser för att lärare ska uppnå ämnesbehörighet är de van­ligaste. En annan viktig åtgärd är att låta legitimerade lärare sätta betyg för klasser och undervisningsgrupper där legitimerad lärare saknas. Andra vanliga åtgärder är kompetensutvecklande insatser för att säkerställa pedagogisk be­hörighet, nyrekrytering av lärare för att leva upp till legitimationskravet, samt att rektor får sätta betyg när undervisande lärare saknar legitimation. Mindre vanligt är exempelvis organisatorisk samordning med skolor med andra huvud­män och nedläggning av verksamheter för vilka legitimerade lärare inte finns att tillgå. En övergripande slutsats är att legitimationsreformen tvingar skolor och huvud­män till omfattande organisatoriska åtgärder där det är osäkert om intentionerna med reformen kan förverkligas inom existerande ramar.