En jobbgaranti för ungdomar

Diarienummer: DNR 50/2007

Remisställare:

Arbetsmarknadsdepartementet
103 33 Stockholm

Det förslag som gått ut på remiss innebär att en ”jobbgaranti för ungdomar” införs från och med 1 december 2007. Denna jobbgaranti ersätter de tidigare ungdomsprogrammen ”kommunala ungdomsprogram” (KUP) och ”ungdomsgarantin” (UG). Programmet har följande huvudingredienser:

  1. Ungdomar mellan 16 och 24 år omfattas av garantin efter tre månaders inskrivningstid vid arbetsförmedlingen.
  2. Jobbgarantin inleds med en period med intensifierat jobbsökande (stöd och övervakning). De som fortfarande inte fått jobb efter denna period får senare en kombination av jobbsökarinsatser och insatser som praktik eller utbildning.
  3. Garantin varar som längst 15 månader. Den som har varit i garantin i 15 månader blir kvalificerad för jobb- och utvecklingsgarantin.
  4. De ungdomar som har rätt till arbetslöshetsersättning får aktivitetsstöd; övriga får utvecklingsersättning. Ersättningsnivån trappas ner snabbare än för vuxna arbetslösa.
  5. Den som avvisar anvisning till jobbgarantin förlorar rätten till arbetslöshetsersättning.

IFAU:s bedömning

Huvudsynpunkter

I det stora hela tycker IFAU att det föreslagna programmet innebär en förbättring jämfört med tidigare ungdomsprogram.  Många av inslagen i programmet påminner om ”New Deal for Young People” i Storbritannien och utformningen har därmed ett visst stöd i befintlig forskning.  Huvudskillnaden gentemot det brittiska programmet är att det programmet sätts in efter sex snarare än tre månaders arbetslöshet.

Mer detaljerade synpunkter

  1. Förslaget att lägga ner de tidigare kommunala ungdomsprogrammen (KUP och UG) tycks välgrundat. Förutom de synpunkter som förs fram i promemorian, vill vi påpeka att dokumentationen av de kommunala ungdomsprogrammen är väsentligt sämre än dokumentationen av AMV:s program, vilket naturligtvis har påverkat möjligheterna att utvärdera de kommunala programmen menligt (se Sibbmark & Forslund; 2005).
  2. Det verkar rimligt att sätta den undre åldersgränsen vid 16 år snarare än som fallet har varit i KUP – vid 18 år. Sannolikt har yngre tonåringar utan fullbordat gymnasium en minst lika svag ställning på arbetsmarknaden som de något äldre.
  3. Det är oklart av promemorian varför programmet sätts in redan efter tre månaders inskrivningstid – riskerna för inlåsningseffekter är rimligen större ju tidigare garantin sätts in. I viss utsträckning motverkas dock möjliga inlåsningseffekter av att programmet inledningsvis fokuserar på jobbsökande.
  4. En snabbare avtrappning av ersättningen för unga ligger väl i linje med fokus på jobbsökande. Man kan möjligen fråga sig hur stor roll detta i praktiken kommer att spela – relativt få av de yngsta arbetslösa har inkomstrelaterad ersättning från arbetslöshetsförsäkringen.

I detta ärende har generaldirektören Peter Fredriksson beslutat. Anders Forslund har varit föredragande.

Referenser

Blundell, R, M Costa Dias, C Meghir & J Van Reenen (2004), Evaluating the employment impact of a mandatory job search program, Journal of the European Economic Association 2, 569-606.

Sibbmark, K & A Forslund (2005), Kommunala arbetsmarknadsinsatser riktade till ungdomar mellan 18 och 24 år, Rapport 2005:9, IFAU, Uppsala.