Myndigheters användning av Statens servicecenters tjänster

Diarienummer: DNR 67/2015

Remisställare:

Finansdepartementet
103 33 Stockholm

IFAU stöder inte förslaget att myndigheter enligt förordning ska anslutas till SSC:s lönerelaterade tjänster. SSC i dess nuvarande form har vare sig medfört effektivisering eller kostnadsbesparingar. En tvångsanslutning av myndigheter skulle ta bort all konkurrens och därmed minskar SSC:s incitament till kostnadseffektivitet och kvalitetsförbättringar.

Att kunna köpa konsulttjänster är viktigt för en liten myndighet, och det är naturligtvis angeläget att sträva efter en så effektiv förvaltning som möjligt. IFAU:s bedömning utifrån erfarenhet är att det är tveksamt om modellen med SSC är rätt tänkt ens i ett principiellt perspektiv. Det förefaller osannolikt att det går att helt ersätta lokala resurser utan att verksamheten påverkas negativt, även med en mycket välfungerande tjänsteleverantör. I den situation som nu råder är det dock alldeles uppenbart att modellen inte fungerat i praktiken: kostnaderna har stigit kraftigt och mervärdet är ytterst begränsat.

IFAU är nu helkund hos SSC, vilket varit en förutsättning för fortsatt tillgång till de tjänster kring lönehantering och övrig ekonomi som IFAU sedan lång tid har köpt från Kammarkollegiet. IFAU har ägnat betydande ansträngningar åt att få till ett fungerande samarbete, men måste tyvärr konstatera att SSC:s verksamhet relativt IFAU uppvisar omfattande kvalitetsbrister. Detta gäller bristande information som försvårar både löpande arbete och planering, och långa och oklara beslutsvägar som kräver onödigt mycket resurser. Till detta kommer att de direkta avgifterna måste anses som mycket höga. Dessutom uppstår återkommande situationer där IFAU måste agera för att hantera situationer till följd av bristande leverans eller information från SSC.

Det är mycket angeläget att se över de ekonomiska förutsättningarna för kundmyndigheternas samarbete med Statens servicecenter. Små myndigheter har inte samma möjligheter som större myndigheter att uppnå de rationaliseringsvinster som införandet av Statens servicecenter syftar till.

En anslutning till SSC ska syfta till att frigöra resurser till kärnverksamheten samt minska sårbarhet och personberoende. På en liten myndighet finns i regel enbart en person med kompetens inom ekonomiområdet respektive en person med kompetens inom personalområdet. Dessa lokala funktioner måste i nuvarande konstruktion med SSC ändå finnas kvar inom kundmyndigheten. Detta eftersom myndigheten förutsätts tillhandahålla kontaktpersoner med beställarkompetens samt möjlighet att följa upp tjänstleveranser från Statens servicecenter. Möjligheterna till kostnadsbesparingar i form av personella resurser är därför mycket begränsade på små myndigheter. SSC och IFAU delar uppfattningen om att IFAU:s uppdrag att dela ut forskningsmedel inte går att hantera inom ramen för SSC:s ordinarie rutiner. IFAU måste ha kvar egna administrativa resurser för detta ändamål och därmed minskar möjligheterna till rationaliseringar på myndigheten.

Nuvarande prissättning av tjänster från Statens servicecenter tar inte tillräcklig hänsyn till kundmyndighetens storlek. Vissa typer av fasta kostnader, såsom t.ex. licenskostnader för systemstöd, är desamma för alla kundmyndigheter. Licenskostnaden påverkar den lilla myndigheten i större utsträckning då den utgör en större andel av myndighetens budget samtidigt som en liten myndighet inte har samma möjlighet till kostnadsbesparingar i form av rationaliseringar som en stor myndighet har. Detta är något som redan idag påverkar många små myndigheter negativt. Det förestående bytet av systemstöd för lönehantering inom de närmaste åren kommer att innebära mycket kännbara kostnader för små kundmyndigheter och därmed framtvinga nedskärningar inom kärnverksamheten. 

IFAU menar att SSC:s prissättning fullt ut måste baseras på kundmyndighetens storlek. Vidare bör små myndigheter ges tillåtelse att fondera medel, förslagsvis under perioden 2015–2017, för att kunna hantera de ökade kostnaderna som följer av det nya systemstöd för lönerelaterade tjänster som Statens servicecenter ska införa inom några år.

I detta ärende har generaldirektören Olof Åslund beslutat. Björn Sandberg, administrativ chef, har varit föredragande. I den slutliga handläggningen har också Maria Karlsson, ekonomiansvarig, deltagit.