SOCIALTJÄNSTEN Integritet – Effektivitet (SOU 2009:32)

Diarienummer: DNR 81/2009

Remisställare:

Socialdepartementet
Enheten för sociala tjänster
103 33 STOCKHOLM

IFAU ställer sig mycket positivt till förändringar i lagstiftningen som möjliggör att personnummerbaserad statistik samlas in för att bättre kunna utvärdera socialtjänstens verksamhet. Idag är denna verksamhet i allt för låg grad utvärderad och det är av största vikt för såväl individen som samhället i stort att möjligheterna till utvärdering förbättras. IFAU har dock inte den juridiska kompetens som behövs för att uttala sig om förändringar i lagförslag och uttalar oss därför inte om de exakta formuleringarna i de föreslagna förändringarna. IFAU har dock tre mer breda synpunkter på utredningen:

  • Definitionen av begreppet utvärdering borde preciseras så att även effektutvärdering ryms inom begreppet.
  • Till de Tillåtna ändåmål som definieras i förslaget 11.2.3 bör även forskning ingå som egen punkt.
  • I Socialstyrelsens register över Ekonomiskt bistånd/socialbidrag bör även uppgifter om försörjningshinder och eventuellt programdeltagande ingå.

Definition av utvärdering

På sidan 228 står att begreppet utvärdering avser ”analys och värdering av kvalitet, effektivitet och resultat hos en verksamhet i förhållande till de mål som bestäms för denna”. Denna definition inrymmer inte distinktion om vad som har hänt och orsaken till att detta hänt. För att kunna bedöma en verksamhet är det av högsta vikt att kunna avgöra om de uppnådda resultaten beror på verksamheten i sig eller om resultatet hade uppnåtts även i frånvaro av verksamheten. Först efter att denna fråga har besvarats kan utvärderaren uttala sig om huruvida verksamheten är bra eller inte. (För en utvidgad diskusson om skillnaden mellan uppföljning och utvärdering, se Hemström & Martinson, 2002). IFAU anser att definitionen tydligare borde innefatta den andra typen som fastställer orsakssamband.

Forskning som tillåtet ändamål

Den nationalekonomiska forskningen kring socialtjänstens verksamhet är i hög grad beroende av bra registerdata på personnivå till vilka det är möjligt att koppla andra registerdata. Det bör därför tydligt framgå att personuppgifter får användas för forskningsändamål, efter prövning av etiknämnd enligt gängse standard.

Socialstyrelsens register över Ekonomiskt bistånd/socialbidrag

Det saknas idag en enhetlig och centralt tillgänglig databas över biståndstagarnas försörjningshinder. I nuläget finns vägledning för hur socialtjänsten kan kategorisera dessa hinder (bl.a. publicerad på Socialstyrelsens hemsida), men data samlas inte in.

De flesta kommuner kräver idag att arbetsföra bidragstagare ska delta i lokala arbetsmarknadsprogram. Även för dessa program saknas en enhetlig och centralt tillgänglig databas över vilka program som olika biståndstagare deltagit i. Detta medför att dessa program endast i ringa utsträckning är utvärderade vilket är olyckligt. IFAU anser därför att socialtjänstens skyldighet att rapportera in uppgifter till Socialstyrelsen även borde innefatta försörjningshinder samt eventuellt programdeltagande.

I detta ärende har generaldirektören Peter Fredriksson beslutat. Professor Eva Mörk har varit föredragande.

Referenser

Hemström, M & S Martinson (2002) ”Att följa upp och utvärdera arbetsmarknadspolitiska program”, Rapport 2002:1, IFAU