Utbildning för elever i samhällsvård och fjärr- och distansundervisning (SOU 2012:76)

Diarienummer: DNR 19/2013

Remisställare:

Utbildningsdepartementet
103 33 Stockholm

Sammanfattande synpunkter

IFAU stöder inriktningen i utredarens förslag som syftar till att barn och unga i samhällsvård ska garanteras samma rätt till skolgång och utbildning som andra barn. Vidare stöder IFAU förslaget att fjärr- och distansundervisning ska få bedrivas i den mån dessa undervisningsformer främjar en likvärdig skolgång i situationer när denna annars hade varit svår eller omöjlig att åstadkomma. IFAU:s bedömning grundar sig i att det är väl belagt att en fungerande skolgång som gör att barn och unga utvecklar sitt kunnande och sina färdigheter och klarar skolan och gymnasiet är en nyckel till framgång i livet. Ny forskning tyder också på att det är förbättrad skolsituation snarare än förbättrad uppväxtmiljö som är avgörande för utsatta barns framtidsutsikter (Fryer och Katz, 2013). Det bör dock noteras att forskning som belägger kausala effekter av olika former av samhällsvård av barn och unga samt om effekter av fjärr- och distansundervisning för barn och unga tyvärr är begränsad.

Detaljerade synpunkter på utredarens förslag

Elever i samhällsvård

IFAU är positivt till förslaget att förtydliga att ansvaret för barns och ungas utbildning garanteras ligger hos hemkommunen och att ansvar för kvalitet och uppföljning av barnets skolsituation och resultat inte upphör – utan snarare förstärks – när barnet vårdas i samhällets försorg. IFAU vill ytterligare betona att barnets eller den unges möjlighet till kontinuerlig och fungerande skolgång bör ha betydelse redan vid placeringsbeslut. IFAU är positivt till förslaget om att vård- och genomförandeplanerna även ska omfatta en plan för hur elevens skolgång ska garanteras. Det bör dock förtydligas att barn och unga i samhällsvård inte bara har rätt till skolgång, de ska också ges möjligheter och uppmuntras till att klara av skola och gymnasium och nå sin fulla utbildningspotential.             

Det ligger utanför IFAU:s kompetensområde att bedöma om utredarens förslag för att undanröja sekretesshinder är adekvata. IFAU vill dock påpeka att det fortsatt är viktigt att värna skyddet för det enskilda barnets integritet. Upphävande av sekretess och delande av information bör därför ske endast när det kan anses främja barnets utveckling och skolgång.

Utbildning för elever vid HVB

IFAU är positivt till utredningens förslag om att elever vid HVB (Hem för vård och boende) ska beredas plats i det ordinarie skolväsendet i vistelsekommunen. IFAU vill dock lyfta fram behovet av att redan vid placeringsbeslut och val av gymnasieprogram ha i åtanke elevens möjlighet att längre fram fullfölja en påbörjad utbildning.

Utbildning för elever vid särskilda ungdomshem

IFAU är positivt till att utredningen vill göra kraven på den utbildning som bedrivs vid särskilda ungdomshem mer likvärdiga kraven som ställs på det ordinarie skolväsendet. Det är viktigt att hemkommunens uppföljningsansvar också i detta fall bör gälla även elevernas resultat och måluppfyllelse. IFAU vill också särskilt betona behovet av att kontinuitet i skolgången kan uppnås både vid flytt till ungdomshem och efter vårdtidens slut.

Fjärr- och distansundervisning

IFAU delar utredarens bedömning att fjärr- och distansundervisning endast bör bedrivas restriktivt och under särskilda omständigheter som beskrivs väl av utredaren. Ett viktigt skäl till detta är att det, som utredaren påpekar, saknas forskning om effekter av dessa typer av undervisningsformer när det gäller barn och unga. Den forskning som finns om dessa undervisningsformer för universitetsstudenter är begränsad men vittnar om de problem utredaren lyfter fram och tyder på att det framför allt är svagpresterande studenter vars studieresultat påverkas negativt av t.ex. onlineundervisning (Figlio, 2013). För att dessa former av undervisning ska fungera är det troligt att elever behöver stöd och handledning på nära håll. 

Utredaren föreslår att Skolverket eller IFAU ges uppdrag att utvärdera distans- och fjärrundervisning. IFAU håller med om att en effektutvärdering är önskvärd men vill lyfta fram att en meningsfull effektutvärdering som på ett trovärdigt sätt kan uppskatta effekter av fjärr- eller distansundervisningen på elevers inlärning och skolresultat fordrar att tillståndsgivning eller regelverk för att bedriva sådan undervisning eller en eventuell försöksverksamhet genomförs på ett sätt att elevresultat kan mätas och samlas in både före, under och efter utbildningen och att en trovärdig kontrollgrupp finns att jämföra med. För att åstadkomma utvärderbarhet bör införande av nytt regelverk ske i samråd med utvärderande myndighet. 

IFAU vill också påpeka att distans- och fjärrundervisning ingår i myndighetens allmänna uppdrag på utbildningsområdet. IFAU ser därför ingen stor anledning att särskilja detta område från övriga. IFAU bedömer att utredarens uppskattning av kostnader om 400 000 för en utvärdering av distans- och fjärrundervisning sannolikt ligger orimligt lågt.

Kostnader och övriga konsekvenser

Det är svårt att överblicka vilka konsekvenser utredningens förslag får för olika aktörers kostnader på kort sikt eller längre sikt. Det är dock viktigt att betona värdet av att barn i samhällets vård får bättre tillgång till fullvärdig utbildning och de samhällsekonomiska vinster som följer om man kan minska framtida bidragsberoende, kriminalitet och utanförskap. 

Utredaren diskuterar inte konsekvenser för den personliga integriteten av att häva sekretess i samband med informationsdelning mellan myndigheter. IFAU delar utredarens bedömning att det finns behov av att underlätta myndighetssamverkan och att de sekretessproblem som hindrat denna bör undanröjas. Samtidigt är det viktigt att så sker med varsamhet om barnets integritet.

I detta ärende har generaldirektören Olof Åslund beslutat. Docent Anna Sjögren har varit föredragande.

Referenser

Figlio, David (2013) "Is it live or is it Internet?" forthcoming in the Journal of Labor Economics.

Fryer, Roland D och Lawrence F Katz (2013) ”Achieving Escape Velocity: Neigborhood and School Interventions to Reduce Persistent Inequality” forthcoming in American Economic Review Papers and Proceedings 103(3).