Komplettering av RUT-avdraget

Diarienummer: DNR 260/2015

Remisställare:

Finansdepartementet
Skatte- och tullavdelningen
103 33 Stockholm

IFAU har inbjudits att lämna synpunkter på promemorian Kompletteringar av RUT-avdraget, Fi2015/05736/S1. I promemorian föreslås en komplettering av RUT-avdraget med en skattereduktion för trädgårdsarbete i form av beskärning och borttagande av träd och buskar, flyttjänster och IT-tjänster.

Beskärning av träd och buskar

IFAU har inga starka åsikter huruvida trädbeskärning bör omfattas av RUT-avdraget eller ej. Betänkandet har sannolikt rätt i att åtgärden i vissa avseenden skulle innebära en förenkling; trädbeskärning görs ofta av samma personer som utför RUT-tjänsten häckklippning. Å andra sidan skulle nya gränsdragningsproblem kunna skapas, eftersom t.ex. trädfällning, som vi förstår förslaget, inte föreslås omfattas av RUT-avdraget.

Flytt av bohag mellan bostäder

Så vitt IFAU vet finns det inga studier som undersöker hur känsligt valet att anlita en flyttfirma är för skatter och kostnader. Det relevanta valet för de flesta vid en flytt är att antingen ta hjälp av släkt och vänner eller att köpa in flyttjänster på marknaden. Hur stor effekt ett RUT-avdrag kan få beror på hur stort genomslaget blir på nettokostnaden och hur många personer som idag ligger vid eller strax under marginalen för att anlita en flyttfirma.

En relaterad fråga, som promemorian endast berör i förbigående, är hur denna typ av transaktionskostnader påverkar benägenheten att flytta. Här finns det en forskningslitteratur, som i mångt och mycket fokuserar på realisationsvinstbeskattning. Ett exempel på svenska data är Lundborg och Skedinger (1998), som visar att transaktionskostnader (i form av reavinstskatten) har effekter för hushåll som bor "för dyrt" och skulle behöva byta ner sig. Mobilitet är viktigt för en välfungerande arbetsmarknad. Kostnaden för att flytta bohaget mellan två bostäder är emellertid ofta en relativt liten del av de monetära och icke-monetära kostnaderna vid en flytt. Detta gör att man inte bör förvänta sig stora effekter på mobiliteten.

Enklare IT-tjänster

Förslaget innebär att IT-tjänster som utförs via hembesök subventioneras, men att tjänster som utförs på distans (t.ex. direkt installation, reparation och underhåll via internetbaserade tjänster, eller med hjälp av kommunikation via telefon eller e-post) inte omfattas av detta. I den mån de senare är mer effektiva (vilket tjänsteutvecklingen tenderar att indikera) innebär reformen alltså subventioner av en mindre effektiv teknologi. Att subventionera hembesök i större utsträckning än IT-tjänster som utförs på distans skulle i detta perspektiv vara tveksamt eftersom det riskerar leda till vissa effektivitetsförluster.

Konsekvensanalysen

Enligt konsekvensanalysen kommer de samlade förslagen i promemorian minska skatteintäkterna med 330 miljoner kronor. Det skulle vara önskvärt att tydligt specificera hur man kom fram till denna siffra. Vi har förståelse för att det är svårt att göra dessa beräkningar, eftersom det är svårt att mäta omfattningen på dessa tjänstesektorer. Men underlaget borde åtminstone separat redovisa uppskattningar för de tre delförslagen och kortfattat resonera kring hur man har tänkt.

I detta ärende har generaldirektören Olof Åslund beslutat. Docent Håkan Selin har varit föredragande.

Referenser

Lundborg, Per och Per Skedinger (1998) Capital gains taxation and residential mobility in Sweden, Journal of Public Economics 67(3), s.399–419.