Förändringar i efterfrågan på produkter viktigt för antalet nyanställningar

Det är viktigt att ta hänsyn till produktefterfrågan i ekonomiska modeller om arbetsmarknaden, det visar en ny rapport från IFAU.

Publicerades: 23 juni 2015

Författare: Stefan Eriksson, Och Karolina Stadin, Och

Påvisar sökfriktioner och imperfekt konkurrens

Rapportförfattarna vill prova en annan teoretisk modell för arbetsmarknaden än den sök- och matchningsmodell som är vanlig i nationalekonomin. Författarnas teoretiska modell innehåller både sökfriktioner på arbetsmarknaden och imperfekt konkurrens på marknaden för produkter, vilket inte standardvarianten av sök- och matchningsmodellen gör. De undersöker modellens empiriska relevans genom att studera hur antalet nyanställningar påverkas av produktefterfrågan, arbetsutbud och lönekostnader genom att använda månadsdata för samtliga lokala arbetsmarknader i Sverige under 1992–2008. De finner att både en ökad produktefterfrågan och ett ökat antal arbetslösa ökar antalet nyanställningar. Produktefterfrågan förefaller dock vara den allra viktigaste faktorn.

– Att ökad produktefterfrågan ökar antalet nyanställningar ger stöd för de teoretiska modeller som bygger på antagandet om imperfekt konkurrens, säger Karolina Stadin som är en av rapportförfattarna. Det visar att det är problematiskt att de flesta studier av arbetsmarknaden utgår från modeller där det antas råda perfekt konkurrens på produktmarknaden.

Att utbudet av arbetslösa spelar roll för nyanställningar bekräftar antagandet att det finns sökfriktioner på arbetsmarknaden. Det verkar dock inte gälla under djupa lågkonjunkturer med stora mängder arbetslösa, som under den svenska 1990-talskrisen. Resultaten visar också att ökade kostnader för löner i förhållande till prisläget minskar antalet nyanställningar.

Bakgrund – sök- och matchningsmodell samt perfekt konkurrens

Nationalekonomiska modeller utgår vanligen från att arbetsmarknaden kan beskrivas av den så kallade sök- och matchningsmodellen. Den bygger på ett antagande om att det tar tid för arbetslösa och lämpliga arbetsgivare med vakanser att finna varandra. Högre arbetslöshet leder till fler nyanställningar enligt modellerna. Det beror på att fler arbetssökande att välja mellan gör det lättare och billigare för arbetsgivarna att fylla vakanserna. Vanligen utgår dessa modeller från att det råder perfekt konkurrens på produktmarknaden, det vill säga att många olika företag producerar varor som är helt utbytbara och som säljs till marknadspriset. Så länge ett företag säljer till marknadspris kan allt som produceras säljas. Vid perfekt konkurrens påverkas ett företags beslut om nyanställningar inte av produktefterfrågan. I verkligheten är dock konkurrensen sällan perfekt och efterfrågan är i praktiken viktig för ett företags beslut om nyanställningar.

Kontakt

För mer information kontakta oss på ifau@ifau.uu.se