Delad kunskap ökar produktivitet på arbetsplatsen

När kunniga kollegor delar med sig av sin kunskap ökar både produktiviteten och lönerna.  Det visar ett nytt IFAU working paper.

Publicerades: 23 september 2020

Författare: Emily Nix, Och

Forskaren Emily Nix har studerat hur män reagerar på att jobba med mer välutbildade kollegor. Hon finner att lönenivån ökar 0,3 procent på ett års sikt när kollegornas utbildningsnivå ökar med 10 procentenheter.

–Vi kan nog alla känna igen det i vardagen. När jag själv arbetar tillsammans med kollegor lär jag mig nya metoder och smarta strategier som jag sedan tar med mig när jag forskar på egen hand. Deras kunskap sprider sig till mig. Både min produktivitet och min kunskap ökar. Det ökar i sin tur lönen, då den speglar produktiviteten säger Emily Nix.

Yngre anställda lär sig mer av kollegorna och effekten av kollegornas utbildning är större för dem som arbetar i yrken där de interagerar med sina kollegor än i yrken med ensamarbete.

Att kunskap sprids mellan kollegor gör att värdet av att anställa fler välutbildade är större än den enskildes produktivitet. Men om arbetsgivare inte inser detta kommer lönerna inte att återspegla det fulla värdet av arbetarnas kunskap. Och om individen inte får full ersättning för sin kunskap kan det leda till mindre humankapitalinvesteringar än annars.

–Min forskning visar att arbetarna inte nödvändigtvis investerar i sitt humankapital om de inte får eget ekonomiskt utbyte av det. Det kan påverka företagets produktivitet negativt och är något arbetsgivare bör vara uppmärksamma på, avslutar Emily Nix.

Metod och datamaterial

Rapportförfattaren specificerar en teoretisk modell över vilka spridningseffekter (learning spillovers) kunskap kan få på en arbetsplats. Därefter mäter hon relationen mellan arbetskamraternas utbildningsnivå och de anställdas löner. Hänsyn tas till fixa effekter och att arbetskraft sorteras mellan olika arbetsgivare. Studien analyserar manliga anställda (21–65 år) i Sverige under åren 1987-2012 Data är hämtad från Statistiska centralbyrån.

Kontakt

IFAU working paper 2020:14 är skrivet Emily Nix vid University of Southern California
. För mer information kontakta Emily på enix@usc.edu

Läs working paper

Learning spillovers in the firm