Arbetskraftsbrist störst i offentlig sektor

Forskningsrapporten ”Arbetsgivarnas rekryteringsbeteende” visar att de flesta rekryteringar sker via informella kontakter, att arbetskraftsbristen är störst i offentlig sektor och att arbetsgivarna hanterar bristsituationer i stor utsträck­ning genom övertid och omfördelning av arbetsuppgifter.

Publicerades: 30 augusti 2010

Författare: Erika Ekström, Och

I rådande högkonjunktur kommer det ofta signaler om att vissa branscher har rekryteringssvårigheter och brist på arbetskraft. Under senare år har ett antal undersökningar genomförts med varierande resultat när det gäller problem med rekrytering. I forskningsrapporten ”Arbetsgivarnas rekryteringsbeteende” undersöker Erika Ekström i vilken utsträckning arbetsgivarna upplever brist på arbetskraft och vilka rekryteringskanaler arbetsgivarna använder. Till skillnad från tidigare studier baseras resultaten på ett representativt urval av privata och offentliga arbetsgivare.

Ungefär en tredjedel av arbetsgivarna upplever en arbetskraftsbrist

Oavsett om nyanställning gjorts på arbetsstället eller inte upplever arbetsgivarna brist på arbetskraft. För arbetsgivare inom offentlig sektor är problemet störst och drygt 40 procent uppger att de upplever en arbetskraftsbrist. Brist på kvalificerade sökande är, enligt arbetsgivarna, den främsta orsaken till bristen. Brist på sökande oavsett kvalifikationer tycks framförallt vara ett problem för arbetsgivare inom offentlig sektor. Enligt arbetsgivarna hanteras bristsituationen genom att utnyttja övertid och omfördela personal. Ca 30 procent av arbetsgivarna uppger också att de är tvungna att minska på produktion eller service.

Vanligast med rekrytering via informella kanaler

Arbetsgivare som nyanställt fick svara på vilka rekryteringskanaler de använt sig av. Majoriteten använder de informella kanalerna, där ca 80 procent av dessa också leder till anställning. Endast fyra procent av arbetsgivarna vänder sig till privat arbetsförmedling, motsvarande siffra för offentlig arbetsförmedling är ca 40 procent. I båda fallen leder ca 45 procent till anställning.

Rätt kvalifikationer och kort rekryteringstid

Förmågan att få fram sökande med rätt kvalifikationer och möjligheten till kort rekry­teringstid är arbetsgivarnas viktigaste motiv till valet av rekryteringskanal. Dessa motiv anges oavsett rekryteringskanal. Dyra kanaler, som annons i tidningar och privat arbetsförmedling väljs främst av stora företag. Små företag väljer hellre infor­mella kanaler.

Undersökningen baseras på en enkät gjord med cirka 3 600 arbetsgivare, som bland annat fick besvara frågan om de upplevde arbetskraftsbrist vid tidpunkten för undersökningen. Arbetsgivare som nyanställt fick även besvara ett antal frågor om den senaste anställningen som gjorts på arbetsstället. Svarsfrekvensen är 68 procent.

Kontakt

Om du vill veta mer kontakta oss på ifau@ifau.uu.se.

Forskningsområden