Grundläggande yrkesutbildning och övergången skola - arbetsliv - en jämförelse mellan olika utbildningsmodeller

Författare: Jonas Olofsson, Och

Sammanfattning av Rapport 2003:8

I rapporten behandlas organisationen av den grundläggande yrkesutbildningen inom ramen för olika utbildningsmodeller och arbetsmarknadsregimer. De svenska erfarenheterna av en offentligt organiserad yrkesutbildning jämförs med kvalificerad lärlingsutbildning enligt den tyska modellen och amerikanska och brittiska erfarenheter av en generellt inriktad utbildning på sekundär nivå. En huvudfråga i rapporten är hur dessa olika utbildningsmodeller påverkar förutsättningarna för ungdomars övergång från skola till arbetsliv. Utfallet av de olika modellerna värderas mycket översiktligt. Den svenska modellen har fram till 1990-talet gett relativt gynnsamma förutsättningar för ungdomars övergång från skola till arbetsliv, i betydelsen låg arbetslöshet och begränsad inaktivitet, särkilt i jämförelse med förhållandena i USA och England. Under 1990-talet har emellertid problemen tilltagit. Mot bakgrund av de förslag som presenterats av Gymnasiekommittén 2000 framhålls att en allt för ensidigt akademisk inriktning på den gymnasiala utbildningen riskerar att leda till ökade utbildningsklyftor. Tendenser till ökade problem med genomströmningen i gymnasieskolan, en växande andel elever utan slutbetyg och en ökad elevvolym inom det individuella programmet, måste ses som allvarliga varningssignaler och kan resultera i en högre inaktivitetskvot framöver.