Sänkt restaurangmoms och företagens prisförändringar – allt eller inget
Sammanfattning av Rapport 2018:4
Vi analyserar hur restaurangpriserna förändrades i samband med momssänkningar i Finland 2010 och Sverige 2012. Vi visar att prisförändringarna i samband med dessa skattesänkningar i stora drag kan karaktäriseras som ”allt” eller ”inget”. Vi lägger därför särskilt fokus på att förstå vilka restauranger som sänkte priserna och vilka som inte gjorde det. Det visar sig att nästan alla prisförändringar skedde genom att restauranger som tillhör någon form av kedja sänkte sina priser medan oberoende restauranger i de allra flesta fall lämnade sina priser opåverkade. Vi visar att mönstret ligger väl i linje med andra betydande skillnader i prissättningsaktivitet mellan de två typerna av restauranger. Detta tyder på att företagssammansättningen har en betydande direkt effekt på hur stort genomslag en momssänkning får på priser och, i förlängningen, ekonomisk aktivitet.
Forskningsområden
-
Ladda ner Rapport
Ladda ner hela Rapport 2018:4 (pdf,442kB) -
Läs working paper
Firm types, price-setting strategies, and consumption-tax incidence? -
Läs meddelande
Stora skillnader mellan restauranger i hur momssänkningen påverkade priserna