AI-kommissionens Färdplan för Sverige
Diarienummer: DNR 60/2025
Remisställare:
fi.remissvar@regeringskansliet.se fi.ofa.dof.remisser@regeringskansliet.se
IFAU har granskat utredningens förslag med utgångspunkt i vårt uppdrag att följa upp och utvärdera arbetsmarknads- och utbildningspolitik samt arbetsmarknadseffekter av socialförsäkringen. Vi begränsar därför våra synpunkter till de förslag som berör det.
- IFAU tillstyrker förslaget om förstärkning av medel för folkbildningsinsatser i syfte att förebygga kunskapsklyftor kring AI (Bilaga 2, s. 96).
- IFAU avstyrker förslaget om att erbjuda alla medborgare kostnadsfri tillgång till utvalda AI-tjänster. I kontrast till hem-pc-reformen på 1990-talet är instegskostnaderna för att använda AI låga eller obefintliga (Bilaga 2, s. 96).
- IFAU tillstyrker förslaget om att avsätta medel för att framtidssäkra innehållet i den högre utbildningen (Bilaga 2, s. 98). Lärosätena står inför stora utmaningar kring att utnyttja AI på ett sätt som inte försvagar grundläggande kunskaper och förmågor till kritiskt och analytiskt tänkande hos studenterna.
- IFAU avstyrker förslaget om att ge Arbetsförmedlingen i uppdrag att halvårsvis ta fram prognoser över AIs inverkan på arbetsmarknaden. Arbetsförmedlingens yrkesbarometer samt långsiktiga yrkesområdesanalyser fyller redan i dagsläget detta syfte.
- IFAU avstyrker förlaget att IFAU årligen ska sammanställa forskningsläget om utvecklingen på arbetsmarknaden i relation till utvecklingen inom AI (Bilaga 2, s. 102). IFAUs roll är i första hand att ta fram nya kunskapsunderlag genom våra egna forskningsprojekt. IFAU har under lång tid studerat effekterna av teknologisk utveckling, inklusive AI, på arbetsmarknaden, och kommer fortsätta med detta i framtiden. IFAU tar också fram forskningssammanfattningar av rådande kunskapsläge. Högkvalitativ forskning tar dock tid, och det är därför sällan motiverat att uppdatera dessa sammanfattningar oftare än med ett flera års mellanrum, även när det gäller samhällsförändringar som i sig är relativt snabba.
- IFAU avstyrker förslaget om att universitet och högskolor ska ta ett större ansvar för validering av AI-kunskaper (Bilaga 2, s. 103). För avancerade AI-kunskaper, till exempel kunskaper i träning eller implementering av AI-modeller, fylls valideringsfunktionen av specifika kurser. För grundläggande kunskaper i användning av kommersiellt tillgängliga AI-verktyg är förändringstakten i tjänsternas utformning så snabb att en sådan validering endast skulle vara informativ under en relativt kort tidsperiod.
I detta ärende har generaldirektören Martin Söderström beslutat. Adrian Adermon har varit föredragande.