Ändringar i Arbetsförmedlingens personuppgiftslag

Diarienummer: DNR 69/2010

Remisställare:

Arbetsmarknadsdepartementet
Arbetsmarknadsenheten
103 33 Stockholm

Övergripande synpunkter

IFAU har inget att invända mot de förslagna revideringarna av arbetsförmedlingens personuppgiftslag.

Specifika synpunkter

Ändamål

Regeringen har genom förordning tilldelat IFAU uppgiften att göra utvärderingar av den arbetsmarknadspolitiska verksamheten, samt ju även namngivit Institutet utifrån detta uppdrag. Uppgiften är alltså central för IFAU. Samtidigt är uppdraget helt omöjligt att utföra om inte IFAU ges tillgång till individdata av god kvalitet från Arbetsförmedlingen (AF). De delar av föreliggande förslag som syftar till att säkerställa att AF även fortsättningsvis efter sekretessprövning kan lämna ut data till andra myndigheter, såsom IFAU, är alltså vitala för IFAU. Detta gäller således vissa ändringar i 5 § punkt 7. Dessa ändringar ger alltså AF möjlighet att även fortsättningsvis lämna ut data till oss. Det kan dock i sammanhanget –förslaget säkerställer ju att vissa andra myndigheter får tillgång till data från AF– även vara värt att påpeka att det inte vore helt orimligt att lagstiftaren genom att explicit nämna IFAU:s  beroende av att få data för forskningsändamål utlämnade på medium för automatiserad behandling från den arbetsmarknadspolitiska databasen, därigenom befriade Arbetsförmedlingen från ansvaret för detta beslut. AF kan ju ändå svårligen avstå att lämna ut data till IFAU p g a att –för det första– utvärdering av verksamheten är ett av de primära syften som anges i § 4, samt –för det andra– en särskild myndighet har tillskapats för detta syfte (IFAU). I övrigt har IFAU inget att invända mot att Migrationsverket och andra ges tillgång till nödvändiga uppgifter, enligt förslag.

Kompletterande aktörer

Det nya system där de arbetssökande själva ska välja sin kompletterade aktör (KA) förutsätter naturligtvis tillgång till information om vilka aktörer som det finns att välja bland. IFAU ser inga problem med att detta regleras i lagen. För att man som arbetssökande ska kunna göra ett bra, informerat val av KA är dock inte en enkel lista tillräcklig. Det är då också nödvändigt att man har tillgång objektiv information om vilka resurser respektive KA har, vilka insatser denne gör, samt i tillämpliga fall även hur han har presterat tidigare, exempelvis i vilken utsträckning aktören har hjälp andra arbetssökande att få ett jobb. Vilka uppgifter som slutligen kommer att publiceras kommer enligt underlaget att regleras i en kommande förordning. Vi anser att god och omfattande information är en förutsättning för att ett fritt val ska kunna förbättra utfallet för individen.
 
En förutsättning för att kunna ta fram och presentera god information om respektive KA är naturligtvis att AF samlar in underlag för detta. Det är inte uppenbart för oss i vilken utsträckning förslaget möjliggör detta. Vi utgår dock från att det är möjligt att följa vilken aktör den arbetssökande får hjälp av, insatsens varaktighet samt utfallet av densamma, t ex avseende övergång i arbete. Detta bör det vara möjligt att samla in även vid exempelvis insatser enligt lagen (2010:197) om etableringsinsatser för vissa invandrare. Det är även önskvärt att lagen möjliggör obligatorisk insamling av individuppgifter om vilka insatser som görs hos respektive KA. Detta kan vara av intresse både som information inom ett valfrihetssystem, men även vid upphandlingsbeslut och vid utvärdering av verksamheten i dess helhet.

Publicering av ansökningar om anställning

Att verka för en bra matchning på arbetsmarknaden är och ska vara en huvuduppgift för AF. Genom att tillhandahålla en sökbar CV-databas bör man också kunna bidra till detta. IFAU ser därför ett stort värde i att AF ges möjlighet att tillhandahålla en CV-databas. Enligt Ds 2010:23 sidan 37 är avsikten att registreringen ska bygga på frivillighet. Om man i systemet har möjlighet att på ett säkert sätt skydda sin identitet, genom att inte presentera namn, telefonnummer och liknande utan att det istället finns möjlighet att bli kontaktad genom ett brevlådesystem eller motsvarande kan man enligt vår bedömning ändå överväga att göra registreringen obligatorisk för arbetssökande som uppbär ersättning från den offentligt finansierade arbetslöshetsförsäkringen.   

I detta ärende har generaldirektören Anders Forslund beslutat. Utredare Helge Bennmarker har varit föredragande.