Pensionärers och förtroendevaldas ersättningsrätt i arbetslöshetsförsäkringen

Diarienummer: DNR 245/2013

Remisställare:

Arbetsmarknadsdepartementet
103 33 Stockholm

Sammanfattning av IFAU:s synpunkter

  • IFAU är positiv till de föreslagna förändringarna gällande samordning av pension och arbetslöshetsersättning.
  • Intentionen att tydliggöra politiska förtroendeuppdrags ställning inom arbetslöshetsförsäkringen är bra. Det förslag som presenteras i betänkandet har flera fördelar men en tydligare jämförelse med den lösning som föreslogs i SOU 2011:54 är önskvärd. 

Samordning av pension och arbetslöshetsersättning

IFAU delar uppfattningen att existerande pensionsregler inom arbetslöshetsförsäkringen är onödigt komplicerade och dåligt anpassade till nuvarande pensionssystem. Förslaget att använda den existerande samordningsregeln i ALF för att jämka arbetslöshetsersättningen för de personer som samtidigt uppbär pension framstår därför som en klar förbättring jämfört med dagens system. IFAU instämmer vidare i utredningens bedömning att ett införande av månadsuppgifter skulle kunna underlätta och effektivisera samordningen mellan pension och arbetslöshetsersättning.

När det gäller konsekvensbedömningen instämmer IFAU i utredningens påpekande att det råder viss osäkerhet om förslagens långsiktiga ekonomiska effekter. De förenklade reglerna tillsammans med de något generösare ersättningsvillkoren kan göra att fler personer i framtiden kommer att kombinera pension och arbetslöshetsersättning. Mot bakgrund av existerande forskning om storleken på incitamentseffekterna i arbetslöshetsförsäkringen tycks det dock inte troligt att de förändringar som föreslås ska leda till någon större ökning i antalet personer som kombinerar pension och arbetslöshetsersättning.   

Förtroendevaldas rätt till arbetslöshetsersättning

I ett tidigare remissvar till betänkandet från utredningen om förtroendevaldas arbetslöshetsersättning (SOU 2011:54) har IFAU uttalat stöd för ambitionen att tydliggöra politiska förtroendeuppdrags ställning inom arbetslöshetsförsäkringen. Det är viktigt att socialförsäkringssystemen är utformade på ett sådant sätt att det inte innebär ett ekonomiskt risktagande att verka som förtroendevald.

Till skillnad från förslaget i det tidigare betänkandet i frågan innebär det här aktuella förslaget att förtroendeuppdrag inte ska kunna jämställas med arbete i arbetslöshetsförsäkringen. Istället föreslås att den tid som en person varit tjänstledig för att utföra förtroendeuppdrag ska räknas som arbetad tid i arbetslöshetsförsäkringen. IFAU menar att en fördel med detta förslag, jämfört med förslaget att likställa vissa förtroendeuppdrag med förvärvsarbete, är att man minskar gränsdragningsproblematiken kring vilka förtroendeuppdrag som ska jämställas med arbete.

Utredningen anför vidare att en viktig fördel med den föreslagna lösningen är att den är neutral så till vida att den innebär att ett förtroendeuppdrag inte kan försätta en person i ett sämre eller bättre läge i händelse av arbetslöshet. Enligt IFAU:s mening är det dock möjligt att tänka sig fall där den föreslagna lösningen försätter arbetstagarna i ett sämre läge än om de inte hade åtagit sig förtroendeuppdraget. Exempelvis kan ett omfattande och långvarigt förtroendeuppdrag påverka en anställds löneutveckling och möjlighet till befordran. Om tiden med förtroendeuppdrag inte kan jämställas med arbete kan man i ett sådant fall hävda att en person försätts i en något sämre situation till följd av förtroendeuppdraget. Samtidigt är det svårt att se att något system skulle kunna vara fullständigt neutralt i alla avseenden.

Olika metoder för att stärka de förtroendevaldas ställning i arbetslöshetsförsäkringen är därmed förenade med olika för- och nackdelar. Det är därför viktigt att man i det fortsatta lagstiftningsarbetet beaktar både de argument som förs fram i detta betänkande och de som fördes fram i SOU 2011:54.

 

I detta ärende har generaldirektören Olof Åslund beslutat. Docent Karl-Oskar Lindgren har varit föredragande.