Viktigt att informera om arbetsmarknadspolitiska program och att programmens framgång bedöms så att behövande grupper inte missgynnas

I IFAU-rapporten ”The determinants of participation in a social program: Evidence from a prototypical job training program” studeras deltagandet i ett stort amerikanskt arbetsmarknadspolitiskt program. Trots programmets storlek visade det sig att inom en grupp individer som var behöriga kände en majoritet inte till att programmet existerade. Och bland de behöriga som ansökte om att få delta framkom det att låg utbildning minskade chansen att faktiskt påbörja programmet, liksom att ha låg inkomst och vara färgad eller spansktalande.

Publicerades: 19 augusti 2010

Författare: James Joseph "Jim" Heckman, Och Jeffrey Smith, Och

Resultat

För det amerikanska arbetsmarknadspolitiska program (se vidare under Bakgrund) som studeras i rapporten varierade deltagandegraden kraftigt mellan olika grupper. Exempelvis hade färgade, lågutbildade och personer med låga inkomster mindre sannolikhet att vara registrerade som deltagare än personer med motsvarande gymnasieutbildning, personer som nyligen haft ett arbete, samt individer som inte hörde till familjer med de lägsta inkomsterna.

Studien visar hur skillnader mellan olika grupper uppstår och vilka effekter olika faktorer har. Brist på kännedom om programmet visar sig vara en del av förklaringen. Analysen visar också att en orsak kan vara att de som administrerar programmet prioriterade individer med goda chanser till bra resultat, eftersom bra resultat för deltagarna medförde ett gott betyg åt programmet och programadministratörerna. Dessa resultat pekar på vikten av information om arbetsmarknadspolitiska program och visar att de kriterier som används för att bedöma hur lyckosamt programmet är kan ha betydelse för hur det fungerar.

Ett viktigt resultat är att en del faktorer som påverkar sannolikheten för deltagande har olika effekter beroende på vilket villkor för deltagande det är frågan om. Exempelvis har låg utbildning en positiv effekt på sannolikheten att en individ är behörig att delta i programmet. Samtidigt medför låg utbildning att sannolikheten är högre att individen inte känner till programmet. Lågutbildade som ansöker om att få delta har dessutom lägre chans att komma in på programmet än de med hög utbildning. Även civilstatus och etnisk bakgrund visar sig ha effekter som går i olika riktning. Eftersom positiva och negativa effekter kan ta ut varandra är det viktigt att de olika villkoren för deltagande analyseras, för att undvika felaktiga slutsatser om att en faktor saknar betydelse för deltagande trots att den har stor betydelse för olika delar av antagningsprocessen.

Metod

Innan en person kan delta i ett arbetsmarknadspolitiskt program är det en rad villkor som ska vara uppfyllda. I rapporten urskiljs följande villkor:

  1. behörighet: personen ska vara berättigad att söka till programmet,
  2. kännedom: personen ska veta om att programmet existerar,
  3. ansökan: personen måsta ansöka om att få delta,
  4. erbjudande: om ansökan accepteras erbjuds personen att delta,
  5. registrering: givet erbjudande kan programmet påbörjas efter registrering.

Separata analyser görs av sannolikheterna för att vart och ett av dessa villkor är uppfyllda. Förklaringsfaktorer är individegenskaper som ålder, kön, utbildning, tidigare arbetsmarknadserfarenhet, civilstånd och deras etniska tillhörighet. Dessutom visas hur dessa sannolikheter påverkar sannolikheten att en individ deltar i programmet, dvs sannolikheten för att samtliga villkor är uppfyllda.

Analysen genomförs på fyra grupper av individer: vuxna män, vuxna kvinnor, unga män och unga kvinnor. De vuxna utgörs av de som är minst 22 år gamla och de unga männen och kvinnorna av individer som är 16–21 år gamla.

Bakgrund

Det amerikanska arbetsmarknadspolitiska program som studeras i rapporten – the Job Training Partnership Act (JTPA) – var ett omfattande federalt program som var i kraft under 1980- och 1990-talet. Analysen i rapporten baseras på data för slutet av 1980-talet. Inom ramen för JTPA organiserades yrkesutbildning, jobbsökarkurser, yrkespraktik och personalutbildning för ca 1 miljon individer per år. Behöriga att söka till JTPA var i första hand personer med låga inkomster. För att definiera låg inkomst användes två kriterier: i) låg familjeinkomst 6 månader före ansökan till JTPA eller ii) att individen tillhörde en familj som erhöll ekonomiskt stöd eller matkuponger. I rapporten studeras endast deltagare som antogs enligt något av dessa kriterier – de utgjorde över 90 procent av det totala antalet deltagare.

Utvärderingar av arbetsmarknadspolitiska program baseras ofta på en jämförelse mellan individer som har genomgått ett program och individer som var behöriga att delta, men inte deltog. I denna studie analyserar man skillnader i deltagandegrad mellan olika grupper och försöker förklara dessa skillnader genom att dela upp sannolikheten för deltagande i olika delkomponenter.

Kontakt

För frågor hänvisas till Erik Mellander, IFAU, telefon 018-471 70 87, email: erik.mellander@ifau.uu.se