Kulturell bakgrund och könsskillnader i studieresultat
Sammanfattning av Rapport 2021:14
Denna studie undersöker om könsskillnader i skolresultat bland andra generationens invandrare har ett samband med kulturella normer och värderingar i deras föräldrars födelseländer. Normer och värderingar kan ha olika betydelse för flickors och pojkars skolresultat, eftersom de kan implicera ett könsbundet beteende både bland barn och föräldrar. Exempelvis skulle kulturer som uppvisar tolerans för ojämlikhet kunna satsa mindre på flickors utbildning, eftersom könsskillnader i arbetslivet uppfattas som acceptabla. En annan möjlighet är att värderingar som premierar konkurrens och prestation skulle kunna missgynna flickor, som enligt beteendeforskning presterar sämre i konkurrenssituationer. Rapportens resultat visar att det finns tydliga samband mellan könsgapet i skolresultat och kulturella normer. Mest utmärkande är att flickor presterar relativt sett sämre än pojkar när deras föräldrar har sitt ursprung i samhällen som premierar ambition, prestation och konkurrens.
Forskningsområden
-
Ladda ner Rapport
Ladda ner hela rapport 2021:14 (pdf,13099kB) -
Läs working paper
All geared towards success? Cultural origins of gender gaps in student achievement -
Läs meddelande
Kulturell bakgrund har betydelse för könsgapet i skolresultat