Sidans innehåll
Utbildning är centralt i barns, ungdomars och många vuxnas liv, från förskola till högskola och vuxenutbildning. De direkta kostnaderna för utbildning är personal och lokaler. För den som väljer att utbilda sig istället för att arbeta är uteblivna inkomster den största kostnaden. Intäkterna uppstår istället senare om utbildningen ger kunskaper och färdigheter som värdesätts på arbetsmarknad och samhälle.
I utbildningsekonomisk forskning studerar vi hur olika utbildningssatsningar påverkar människors välfärd, deras framgång på arbetsmarknaden samt ekonomin i stort. En översikt av utbildningsforskningen finns i Vad kan den nationalekonomiska forskningen lära oss om framgångsfaktorer i skolan? eller Den svenska utbildningspolitikens arbetsmarknadseffekter - vad säger forskningen?
Det kan ta tid innan det går att utvärdera arbetsmarknadseffekterna av enskilda åtgärder eftersom personerna först måste genomgå utbildning och sedan komma ut på arbetsmarknaden. Därför är det vanligt att forskningen undersöker faktorer som erfarenheterna visat är kopplade till framgång på arbetsmarknaden, t.ex. betyg och testresultat eller mått på motivation, uthållighet och disciplin.
Vi studerar hur personers färdigheter, välfärd och situation på arbetsmarknaden påverkas av tid i utbildning, studieinriktning och utbildningsanordnare; resurser i utbildningssystemet; utbildningens organisation samt familjebakgrund och incitament för utbildning.
Nya rapporter
Sök igenom alla rapporter.
Alla rapporter-
Förmågor, föräldrasortering och ojämlikhet mellan barn
Martin Nybom Erik Plug Bas van der Klaauw Lennart Ziegler
-
Den vetenskapliga grunden i skolan och undervisningen om värden
Klas Andersson Henrik Friberg-Fernros
-
Vilken avkastning har kognitiv förmåga på arbetsmarknaden och kapitalmarknaden?
Spencer Bastani Kristina Karlsson Daniel Waldenström
-
Hur ser elevers preferenser ut inför val av gymnasieskola?
Mikael Thelin
-
En dator per elev i mellanstadiet. Hur påverkas undervisningen och studieresultaten?
Caroline Hall Martin Lundin Tove Mörtlund Kristina Sibbmark
-
Covid-19 och distansundervisning i Norden
Caroline Hall Inés Hardoy Martin Lundin
Nya working papers
Sök igenom alla working papers.
Alla working papers-
Skills, parental sorting, and child inequality
Martin Nybom Erik Plug Bas van der Klaauw Lennart Ziegler
-
Inheritance of fields of study
Adam Altmejd
-
Imperfect signals
Georg Graetz
-
School resources, peer inputs, and student outcomes in adult education
Lucas Tilley
-
The different returns to cognitive ability in the labor and capital markets
Spencer Bastani Kristina Karlsson Daniel Waldenström
-
Prenatal sugar consumption and late-life human capital and health: analyses based on postwar rationing and polygenic indices
Gerard J. van den Berg Stephanie von Hinke R. Adele H. Wang
Remissvar
Forskare/utredare
Forskning på gång
-
Hur utbildningsfält går i arv
-
Hur påverkades eleverna av expansionen av fristående gymnasieskolor?
-
Utvärdering av försöksverksamheten med utbildning utan timplan
-
Effekten av ökade incitament för höga betyg på elevers skolprestation
-
Vem drabbas av arbetsplatsnedläggningar?
-
Inkomstojämlikhet i städer: vilken roll spelar konkurrens om arbetskraften?