Björn Öckert
Professor

Björn Öckert disputerade vid Institutet för social forskning (SOFI) vid Stockholms universitet 2001, och har sedan dess arbetat som forskare på IFAU. Han är adjungerad professor vid Uppsala universitet, nationalekonomiska institutionen (2016).
Han forskar inom utbildningsekonomi och arbetsmarknadsekonomi, och har studerat avkastning på utbildning, resurser i skolan, betydelsen av ålder vid skolstarten, sambanden mellan föräldrars och barns förmågor, maxtaxan i förskolan, sänkning av arbetsgivaravgifter och privat arbetsförmedling. Hans forskning har publicerats i tidsskrifter som Quarterly Journal of Economics, Economic Journal, Journal of Public Economics och Labour Economics.
Forskningsområden
Projekt och publikationer vid IFAU
På gång
Rapporter
2021
- Barn och unga under coronapandemin
- Försvarsnedläggningar efter det kalla krigets slut. Ekonomiska effekter för de drabbade anställda
- Lyfter Matematiklyftet matematikkunskaperna?
2020
- Jämlikhet i möjligheter och utfall i den svenska skolan
- Hur påverkas ungdomars utbildningsval av ett bättre resultat på högskoleprovet?
2018
2016
2015
2014
2012
2010
- Den svenska utbildningspolitikens arbetsmarknadseffekter: vad säger forskningen?
- Hur överförs förmågor mellan generationer?
2009
2008
2007
- Maxtaxan inom barnomsorgen - påverkar den hur mycket föräldrar arbetar?
- Hur mycket påverkas studieresultat av resurser?
2006
2002
Working papers
2021
- Who recovers from a job loss? The importance of cognitive and non-cognitive skills
- Swedish children and youth during the COVID-19 pandemic
- Does the ‘Boost for Mathematics’ Boost Mathematics?
2020
-
Family background and the responses to higher SAT scores
Journal of Human Resources (June 2023) vol. 58, no. 5 https://doi.org/10.3368/jhr.0420-10824R2
2018
-
The rising return to non-cognitive skill
American Economic Journal: Applied Economics , vol. 14, no. 2, April 2022, pp. 78-100
2016
-
Born to lead? The effect of birth order on non-cognitive abilities
Review of Economics and Statistics, may 2018, vol. 100, no. 2, pp. 274-286
2015
-
Parental responses to public investments in children: evidence from a maximum class size rule
Journal of Human Resources, 2016, vol. 51, no. 4, pp. 832-868
2012
-
Long-term effects of class size
The Quarterly Journal of Economics , 2013, vol. 128, no.1, pp. 249-285
2010
-
The intergenerational transmission of cognitive and non-cognitive abilities
The Journal of Human Resources, 2017, vol. 52, no. 4, pp. 887-918
2009
2008
2007
- Do reduced child care prices make parents work more?
-
Resources and student achievement - evidence from a Swedish policy reform
Scandinavian Journal of Economics 2008, vol. 110, no. 2, pp. 277-296