Ökad kvalitet hos Samhall och flera vägar till skyddat arbete
Diarienummer: DNR 104/2025
Remisställare:
Arbetsmarknadsdepartementet
a.remissvar@regeringskansliet.se
IFAU har granskat utredningens förslag med utgångspunkt i vårt uppdrag att följa upp och utvärdera arbetsmarknads- och utbildningspolitik samt arbetsmarknadseffekter av socialförsäkringen.
Sammanfattning
- IFAU tillstyrker förslaget att de anslagsmedel som avser merkostnadsersättning till Samhall räknas upp årligen
- IFAU tillstyrker förslaget att begränsningen av målgruppen för OSA till personer som har vissa specifika funktionsnedsättningar tas bort.
- IFAU tillstyrker förslaget att det införs en ny form av skyddat arbete hos idéburna organisationer
- IFAU tillstyrker förslaget att Arbetsförmedlingen får lämna ekonomiskt bidrag för lönekostnader till en arbetsgivare för att anställa personer i skyddat arbete hos idéburen organisation
Merkostnadsersättningen bör räknas upp årligen (avsnitt 9.8.2)
Givet att ersättningsmodellen behålls tillstyrker IFAU förslaget att de anslagsmedel som avser merkostnadsersättning till Samhall räknas upp årligen. IFAU instämmer i utredningens bedömning att en oförändrad merkostnadsersättning kräver orimliga produktivitetsökningar eller besparingar som kan komma att stå i strid med Samhalls uppdrag. Vidare skapar det incitament att behålla de mest produktiva anställa vilket strider mot målet för övergångar till den reguljära arbetsmarknaden.
Målgruppsbegränsningar inom OSA bör tas bort (avsnitt 9.12.1)
Målgruppen för OSA är idag begränsad till grupper som även kan få insatser av kommunerna enligt LSS och SoL. Sedan OSA tillkom har kommunerna dock kommit att bli en allt större aktör inom den svenska arbetsmarknadspolitiken och tillhandahåller insatser för en bredare målgrupp än tidigare, men framförallt för personer som står långt från arbetsmarknaden. IFAU anser därför att det vore ett naturligt steg att även bredda målgruppen för OSA. Vi bedömer dock att det är tveksamt att förslaget kommer att resultera i något annat än ett mindre antal nya anställningar givet nuvarande storlek på bidraget för lönekostnaderna. Syftet med bidraget är att kompensera arbetsgivaren för arbetstagarens nedsättning av arbetsförmåga. Dock är det bara lönekostnader motsvarande en bruttolön på 20 000 kr per månad som är bidragsgrundande. Det kan jämföras med en avtalad lägstalön (för en person äldre än 19 år) som uppgår till 23 638 kronor per månad (HÖK 25 mellan SKR/Sobona och Kommunal). Att taket ligger lägre än lägstalönen innebär att bidraget inte fullt ut kan kompensera för arbetstagarens nedsättning av arbetsförmåga ens för dem med lägst löner.
Ny form av skyddat arbete hos idéburna organisationer (avsnitt 9.12.2)
IFAU tillstyrker förslaget att det införs en ny form av skyddat arbete hos idéburna organisationer. Potentiellt kan det leda till ett mer diversifierat utbud av skyddat arbete än vad Samhall kan erbjuda. Det kräver förstås att det finns ett intresse bland dessa organisationer att erbjuda skyddade arbeten givet den föreslagna nivån på det ekonomiska bidraget.
Skyddat arbete hos idéburen organisation bör utformas i enlighet med GBER (avsnitt 9.12.3)
IFAU tillstyrker förslaget att Arbetsförmedlingen får lämna ekonomiskt bidrag med 75 procent av de bidragsgrundande lönekostnaderna till en arbetsgivare för att anställa personer i skyddat arbete hos idéburen organisation. IFAU tillstyrker även förslaget att bidrag till merkostnader kan lämnas med 33 procent av de bidragsgrundande lönekostnaderna. Precis som för OSA ställer sig IFAU tveksamt till att den nya formen av skyddat arbete kommer att resultera i något annat än ett mindre antal anställningar givet taket för de bidragsgrundande lönekostnaderna.
Den bidragsgrundande lönekostnaden måste höjas
Utredningen har inte utrett om det finns skäl att förändra det befintliga taket för de bidragsgrundande lönekostnaderna, men konstaterar ”att det kan finnas skäl för regeringen att utreda om ersättningstaket är ändamålsenligt, bl.a. utifrån perspektivet att kunna tillskapa tillräckligt många platser i de arbetsmarknadspolitiska insatserna.” (s. 360).
Taket är detsamma för anställningar med lönebidrag, OSA, och den föreslagna formen av skyddat arbete och motsvarar idag en bruttolön på 20 000 kr per månad. Trots att det uttalade syftet med bidragen är att kompensera för nedsättningen i arbetsförmåga, så innebär det lågt satta taket att bidragen inte fullt ut kan göra det ens för låglöneyrken. Det krävs därmed en betydande höjning av taket för att göra valet mellan att anställa en person med respektive utan en nedsatt arbetsförmåga kostnadsneutralt. Det lågt satta taket är troligen den största förklaringen till de minskande antalet personer anställda med lönebidrag och i OSA. Det resulterar troligen även i inlåsningseffekter inom Samhall genom att det försvårar möjligheten att få till stånd övergångar från Samhall till anställningar med lönebidrag på den reguljära arbetsmarknaden.
Värt att notera i sammanhanget är också att nivån på taket kommer att bestämma inom vilka branscher och yrken som personer med en funktionsnedsättning som medför en nedsatt arbetsförmåga i praktiken kan komma att få en anställning. Detta trots att målgruppen är heterogen i termer av både utbildningsnivå och yrkeserfarenhet.
Mot denna bakgrund anser IFAU att taket behöver höjas betydligt. Utan en sådan höjning kommer antalet personer anställda med lönebidrag eller i OSA att fortsätta att minska liksom övergångarna från Samhall till anställningar (med lönebidrag) på den reguljära arbetsmarknaden. De av utredningen föreslagna förändringen av målgruppen för OSA samt den nya formen av skyddat arbete kan heller inte antas resultera i annat än ett mindre antal nya anställningar.
I detta ärende har generaldirektören Martin Söderström beslutat. Marcus Eliason har varit föredragande.