Stora skillnader i förskolans effekter på små barns utveckling

Barn till lågutbildade mödrar och utrikes födda föräldrar utvecklas av att gå på förskola före tre års ålder. Det visar forskning från Tyskland.  

Publicerades: 15 oktober 2014

Författare: Christina Felfe, Och Rafael Lalive, Och

Rapportförfattarna studerar hur barns sociala utveckling, motorik och språkfärdigheter utvecklats av att gå i förskola före tre års ålder. De följer 36 000 barn i den tyska delstaten Schleswig-Holstein under 2006–2011. Barnen följs fram till den skolmognadsbedömning som görs strax innan skolstart vid sex års ålder.

Forskarna jämför skolmognaden hos barn som deltagit respektive inte deltagit i förskola innan de fyllde tre år. De finner att effekterna varierar mycket. Tidig förskola verkar ha gynnat barn vars mammor var lågutbildade och barn vars föräldrar var utrikes födda. Dessa barns skolmognad, sociala mognad och språkutveckling bedömdes till exempel betydligt oftare vara goda, jämfört med barn som inte gått på förskola i tidiga år. Barn till högutbildade påverkades inte i samma utsträckning av tidig förskola.

Tidig förskola kan jämna ut en stor del av de skillnader som finns mellan barn till låg- respektive högutbildade föräldrar samt mellan barn till utrikes respektive inrikes födda föräldrar, menar forskarna. På så sätt kan barnen få mer jämlika förutsättningar.

Kvaliteten på omsorgen spelar roll

Barn som deltagit i verksamhet med små barngrupper (högst tio barn), där personalen var äldre, hade relevant utbildning och i högre grad var heltidsanställd hade bättre utfall. Effekterna bedöms som relativt stora.

Metod, data och bakgrund

Rapportförfattarna studerar en period då tidig barnomsorg byggdes ut kraftigt i Schleswig-Holstein. Detta utnyttjas för att jämföra barn som deltog i förskoleverksamhet innan tre års ålder med en grupp barn som inte deltagit. En stor andel (ca 90 procent) av alla barn i delstaten gick i förskola (kindergarten) när de var 3­–6 år, men bara ungefär 8 procent gick i förskola för mindre barn innan dess. Förskolorna för mindre barn ska vara öppna minst fyra timmar per dag, fem dagar i veckan.

Förutom uppgifter om barnens deltagande i förskola och föräldrarnas bakgrundsegenskaper finns information om barnens skolmognad, språkutveckling, motoriska utveckling och sociala förmåga från ett möte med en barnläkare.