Betydelsen av klasskamraters könssammansättning för utbildnings- och arbetsmarknadsutfall

Författare: Lucas Tilley, Och

Dnr: 157/2020

Mansdominerade gymnasieprogram leder ofta till högre lön än kvinnodominerade. Därför finns det ett stort intresse för att minska könssegregation i utbildningsvalen. För att kunna göra det krävs bättre kunskap om hur det går för elever som väljer utbildningar där deras eget kön är i minoritet: lyckas de slutföra sina studier, vad får de för studieresultat och hur klarar de sig på arbetsmarknaden?

Syftet med detta projekt är att undersöka hur klasskamraters könssammansättning påverkar elevernas framgång i gymnasieskolan och deras etablering på arbetsmarknaden. Vi analyserar frågor som: När en elev gör ett icke-könstypiskt utbildningsval, spelar det någon roll att man har minst en annan klasskamrat med samma kön. Har även andelen klasskamrater av samma kön betydelse för elevens utfall?

Studien bygger på registerdata om ansökningar, närvaro och examen i gymnasiet. Vi kopplar även till uppgifter om yrke, arbetslöshet och lön för att belysa arbetsmarknadsutfall.