Erfarenheter och effekter av satsningar på lärare i skolor med låga elevresultat
Sammanfattning av
Rapport
2015:23
I den här rapporten undersöker vi projektet Handledning för lärande som bedrevs under perioden 2012–2014 på tio grundskolor med låga kunskapsresultat bland eleverna. Projektet hade initierats av den dåvarande alliansregeringen och genomfördes i regi av Skolverket. Det innehöll olika delar, men dess huvudfokus var att stärka lärarnas kompetens genom handledning och fortbildning. Vi analyserar hur projektet har genomförts på skolorna och vilka effekter det har haft. Vi visar bland annat att lärarnas åsikter om grupphandledningen, projektets kärna, varierar mycket. Däremot är nästan alla lärare positiva till kursen i språkutvecklande arbetssätt, som också var en central komponent. Vi finner vidare positiva effekter på elevernas uppfattningar om den undervisning som lärarna bedriver och på arbetsklimatet i klassrummet. Vad gäller projektets konsekvenser för kunskapsresultat finner vi att elevernas kunskaper i engelska har stärkts. Troligen har även resultaten i svenska som andraspråk förbättrats av projektet. För andra mått på elevresultat finns det indikationer på positiva effekter, men sambanden är i flertalet analyser inte statistiskt säkerställda.