Distansundervisning under covid-19-pandemin: Hur påverkades studieresultaten på högstadiet?

Författare: Caroline Hall , Och Annika Lindskog, Och Martin Lundin, Och

Sammanfattning av Rapport 2025:18

Skolor världen över påverkades kraftigt av covid-19-pandemin. Internationell forskning visar att pandemin ledde till ett kunskapstapp och ökade skillnader mellan elever med olika socioekonomisk bakgrund. Tidigare studier har dock främst fokuserat på pandemins sammanlagda effekter på elevers kunskapsresultat. En mer specifik fråga är vilken roll som distansundervisning spelade: Hur påverkade valet mellan distans- och närundervisning inlärningen? Vi undersöker vilken effekt som undervisning på distans hade på svenska högstadieelevers resultat på de nationella proven i årskurs 9 och övergång till gymnasiet. Analysen visar att distansundervisningen inte hade någon negativ inverkan vare sig på prestationerna på de nationella proven eller på övergången till nationella program på gymnasiet. I vissa fall finner vi snarare positiva effekter, vilka kan drivas av att skolor med distansundervisning hade lättare att upprätthålla undervisning under perioder med hög frånvaro bland lärare och elever.