Väljer företag bort arbetslösa jobbsökande?

Författare: Stefan Eriksson, Och Jonas Lagerström, Och

Publicerad i: Ekonomisk Debatt 2007, årg. 35, nr. 5, s. 31-41

Sammanfattning av Rapport 2004:3

Syftet med denna studie är att empiriskt undersöka om en arbetslös
jobbsökande har en lägre sannolikhet att bli kontaktad av en arbetsgivare
jämfört med en i alla andra avseenden identisk sysselsatt sökande. Vi använder
data från Sökandebanken vilken är en sökkanal där AMS erbjuder arbetssökande,
både sysselsatta och arbetslösa, att via Internet skicka in sina
personuppgifter och önskemål om de jobb de vill finna. Detta betyder att vi
som forskare har tillgång till exakt samma information som företagen använder
sig av när de beslutar sig för vilka av de arbetssökande de ska kontakta. Våra
resultat visar att en arbetslös sökande har en lägre sannolikhet att bli kontaktad
av ett företag. Många företag verkar således betrakta sysselsättningsstatus som
en viktig signal för de sökandes produktivitet.

Syftet med denna studie är att empiriskt undersöka om en arbetslös jobbsökande har en lägre sannolikhet att bli kontaktad av en arbetsgivare jämfört med en i alla andra avseenden identisk sysselsatt sökande. Vi använder data från Sökandebanken vilken är en sökkanal där AMS erbjuder arbetssökande, både sysselsatta och arbetslösa, att via Internet skicka in sina personuppgifter och önskemål om de jobb de vill finna. Detta betyder att vi som forskare har tillgång till exakt samma information som företagen använder sig av när de beslutar sig för vilka av de arbetssökande de ska kontakta. Våra resultat visar att en arbetslös sökande har en lägre sannolikhet att bli kontaktad av ett företag. Många företag verkar således betrakta sysselsättningsstatus som en viktig signal för de sökandes produktivitet.