Funktionshindrade personer med nedsatt arbetsförmåga - ett arbetsgivarperspektiv

Författare: Helena Knutsson, Och Kristian Persson, Och

Sammanfattning av Rapport 2001:5

Denna rapport är en sammanställning av en enkätundersökning riktad till arbetsgivare. Frågorna rör deras erfarenheter av anställning av funktions­hind­rade personer med nedsatt arbetsförmåga (arbetshandikappade).

Undersökningen visar att knappt 14 procent av arbetsgivarna i Sverige vid minst ett tillfälle under de senaste fem åren har övervägt att anställa en arbets­sökande med ett arbetshandikapp. Av dessa valde ca 72 procent att anställa den arbetssökande ifråga. Detta motsvarar ca 24 000 av Sveriges arbetsgivare. Av dessa arbetsgivare har 62,5 procent tidigare anställt arbets­handikappade.

Resultaten tyder på att en majoritet av arbetsgivarna som anställer arbetshandikappade får någon form av statligt stöd. De två vanligaste stödform­erna är lönebidrag (60 %) och arbetsprövning/arbetspraktik (52 %). Arbets­givarna anser också att dessa, tillsammans med ekonomiskt stöd för arbetshjälpmedel, är de åtgärder som bäst främjar anställning av arbets­handikappade. Undersökningen visar även på att det finns en brist på information hos arbetsgivarna, bl a ett generellt informationsbehov avseende vilka myndigheter arbetsgivaren kan vända sig till och vilka statliga stöd man kan få.