Hur påverkar förändringar i produktefterfrågan, arbetsutbud och lönekostnader antalet nyanställningar?

Författare: Stefan Eriksson, Och Karolina Stadin, Och

Sammanfattning av Rapport 2015:10

I den här rapporten studerar vi hur antalet nyanställningar påverkas av olika typer av förändringar i efterfråge- och utbudsfaktorer. Vi använder månadsdata för samtliga lokala arbetsmarknader i Sverige under tidsperioden 1992–2008. Våra resultat visar att förändringar i produktefterfrågan, förändringar i antalet arbetslösa och förändringar i de reala lönekostnaderna påverkar antalet nyan­ställningar. Resultaten indikerar att produktefterfrågan är den viktigaste fak­torn. Dessa resultat visar att det antagande som vanligen görs i national­eko­nomisk arbetsmarknadsteori om att det råder perfekt konkurrens på pro­dukt­marknaden är problematiskt. Resultaten ger däremot stöd för antagandet om att arbetsmarknaden karaktäriseras av sökfriktioner, vilket innebär att det tar tid för arbetslösa att hitta en lämplig arbetsgivare med en vakans och att det tar tid för arbetsgivare att hitta en lämplig arbetssökande.