Arbetet med nyanlända elever i grundskolan

Författare: Tove Mörtlund, Och

Sammanfattning av Rapport 2020:2

Den här studien handlar om arbetet med nyanlända elever hos kommunala huvudmän för grundskolan. Studien bygger på en enkätundersökning som genomfördes våren 2018 och besvarades av nästan hälften av de kommunala huvudmännen. Resultaten tyder på att många huvudmän har gjort insatser för att säkra kvaliteten i nyanlända elevers utbildning. En majoritet av huvudmännen angav att de anställt samordnare och upprättat planer för mottagandet av nyanlända elever samt ordnat kompetensutveckling i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Drygt hälften uppgav därtill att de samordnade nätverk för personal på skolor med många nyanlända. Samtidigt verkar utmaningar kvarstå. En majoritet av huvudmännen menade att brist på lärare, studiehandledare på modersmålet och ekonomiska resurser var utmaningar i arbetet med att ge nyanlända elever en god skolgång. Och nästan hälften av huvudmännen hade identifierat utmaningar kopplat till lokalbrist och samverkan med vårdnadshavare och Migrationsverket.