Något fler nyanlända barn börjar förskolan när familjer inte behöver söka plats
Något fler nyanlända barn börjar förskolan sedan kommunerna börjat erbjuda 3–5-åringar en reserverad plats även när föräldrarna inte själva ansökt. Det visar en ny rapport av IFAU-forskarna Caroline Hall, Erica Lindahl och Olof Rosenqvist.
Publicerades: 14 oktober 2025
Nyanlända barn går mer sällan i förskola än andra, trots att forskning visar att de troligen har störst nytta av det. Ungefär 95 procent av alla 3–5-åringar är inskrivna i förskola medan andelen bland nyanlända var omkring 80 procent 2022. Sedan hösten 2023 ska kommunerna skicka ut erbjudanden om en reserverad plats i allmän förskola till alla 3–5-åringar i nyanlända familjer som inte redan går i förskola.
–Åtgärden bygger på antagandet att det lägre deltagandet åtminstone delvis beror på att familjerna saknar information eller upplever ansökan som krånglig, säger Olof Rosenqvist.
Något fler barn till nyanlända började i förskolan
Forskarna följer knappt 2 100 nyanlända barn som inte var inskrivna i förskolan våren 2023. De finner att utan automatiska platserbjudanden skulle 29 procent av dessa barn börjat i förskolan till hösten. Med automatiska platserbjudanden ökade denna andel till 34 procent, en ökning på 17 procent.
–Men nästan sju av tio som fick ett platserbjudande började trots allt inte i förskolan. Administrativt krångel verkar alltså bara kunna förklara en mindre del av det lägre deltagandet, säger Caroline Hall.
Framför allt ökade inskrivningen i förskola bland barn till mammor med eftergymnasial utbildning. Barn till mammor utan eftergymnasial utbildning påverkas i lägre grad.
–Skillnaderna mellan grupper ska tolkas med viss försiktighet, men det är ett viktigt resultat eftersom barn till föräldrar med kortare utbildning troligen har mer att vinna på att gå i förskola, avslutar Erica Lindahl.
Att enbart informera föräldrar om rätten till allmän förskola och förskolans verksamhet, utan att erbjuda en reserverad plats, hade ingen signifikant effekt på deltagandet.
Så gjordes undersökningen
I rapporten används befolknings- och förskoleregister 2015–2023. Forskarna studerar nyanlända och ej nyanlända 3–5-åringar som inte var inskrivna i förskolan våren 2023 och jämför hur stor andel som var inskrivna till hösten samma år. Till gruppen nyanlända räknas utrikes födda barn och barn födda i Sverige med utrikes födda föräldrar som invandrat de senaste fem åren. Motsvarade jämförelser görs också för tidigare år för att kunna avgöra om skillnaden 2023 skiljer sig på ett avgörande sätt från tidigare.
Kontakt
Rapport 2025:21 Kan automatiska platserbjudanden öka förskoledeltagandet? Erfarenheter från en reform riktad mot nyanlända är skriven av Caroline Hall, Erica Lindahl och Olof Rosenqvist vid IFAU. Rapporten är en sammanfattning av IFAU Working paper 2025:18. För mer information, kontakta Caroline (caroline.hall@ifau.uu.se), Erica (erica.lindahl@ifau.uu.se) eller Olof (olof.rosenqvist@ifau.uu.se).