Att ta emot nyanlända elever - en utvärdering av Skolverkets riktade insatser för skolhuvudmän med många nyanlända

Dnr: 220/2016

Syftet med projektet är att utvärdera Skolverkets riktade insatser för förbättrad undervisningskvalitet för nyanlända elever och elever med annat modersmål än svenska. Insatserna initierades 2015 som en respons på flyktingkrisen i syfte att stötta huvudmän utan tidigare erfarenheter av att ta emot nyanlända elever. Insatserna består av skräddarsydda stödprogram innehållande olika former av kompetensutveckling och organisatoriskt stöd. Programmet skräddarsys under en inledande fas där ett team från huvudmannen med stöd och ledning av Skolverkets processtödjare analyserar huvudmannens utvecklingsbehov.

I projektet studeras effekter på skolresultat för nyanlända elever och för elever med svensk och utländskbakgrund. Vi undersöker också hur skolornas arbetssätt påverkas genom att studera effekter på klassrumsorganisation och på olika typer av undervisningsresurser. Vi utnyttjar att de riktade insatserna under 2016-2019 rullades ut i 7 urvalsomgångar där huvudmän, som rangordnats efter behov av stöd, lottades parvis till behandling och kontrollgrupp, efter en modell utvecklad av IFAU.