Föräldraledighetens längd påverkar inte barnens skolresultat

Barnens studieresultat påverkas i allmänhet inte av hur länge föräldrarna kan vara föräldralediga, visar en ny rapport från IFAU.

Publicerades: 01 juni 2010

Författare: Qian Liu, Och Oskar Nordström Skans, Och

Barn till föräldrar som kan vara hemma längre innan barnen börjar förskolan lyckas i genomsnitt varken bättre eller sämre i skolan än sina kamrater som började förskolan tidigare. Resultatet stämmer väl med liknande studier från Danmark och Tyskland.

Barn till högutbildade mammor

Barn till högskoleutbildade mammor presterar dock i genomsnitt något bättre om föräldrarna kan vara hemma längre. Möjligheten till längre föräldraledigheter verkar alltså stärka sambandet mellan mammans utbildning och barnens skolresultat. Effekten av längre ledighet varierar inte med pappans utbildning, föräldrarnas inkomst eller invandrarbakgrund.

Olika lång ledighet beroende på barnets födelsemånad

Att ta reda på hur barnens skolresultat påverkas av hur länge föräldrarna faktiskt är lediga är i allmänhet svårt. Föräldrar som väljer att vara lediga längre kan ju skilja sig från dem som väljer att vara lediga kortare även i andra avseenden som kan påverka barnen. Rapportförfattarna studerar en förlängning av föräldraledigheten år 1988 då antalet dagar i föräldraförsäkringen ökade från 360 till 450 dagar. Föräldrar till barn födda just före och efter reformen fick då olika lång rätt till ledighet beroende på exakt vilken månad barnet råkade födas. Rapporten analyserar provresultat och slutbetyget i årskurs 9 för samtliga barn födda 1987–1989.

Kontakt

Om du vill veta mer kontakta oss på ifau@ifau.uu.se.