Effekter av kompensatorisk resursfördelning i grundskolan

Författare: Jan Sauermann, Och Olof Rosenqvist, Och

Sammanfattning av Rapport 2025:17

Resultatskillnaderna mellan skolor har länge varit stora i Sverige, vilket till stor del beror på skillnader i skolornas socioekonomiska elevsammansättning. För att minska resultatskillnaderna och förbättra utsikterna att lyckas i skolan för elever med svagare socioekonomisk bakgrund lanserade regeringen 2018 Kunskapsbidraget (tidigare benämnt Likvärdighetsbidraget). Satsningen, som har vuxit från 1 till 8,2 miljarder kronor per år under de senaste 7 åren, har formen av ett statsbidrag som fördelas till skolhuvudmän utifrån en socioekonomisk fördelningsnyckel. Vi finner att bidraget tydligt har ökat lärartätheten bland skolhuvudmän med svag socioekonomisk elevsammansättning. Våra resultat ger dock inget klart stöd för att denna resursförstärkning har lett till att skolhuvudmän med socioekonomiska utmaningar i genomsnitt har knappat in på övriga skolhuvudmän vad gäller resultat på nationella prov i svenska och matematik.